Majoritatea antreprenorilor fac confuzie atunci când vine vorba despre cheltuielile de protocol, astfel că le atribuie societății.

Cheltuielile de protocol care nu aduc un eventual beneficiu societății sau care nu sunt justificate de contracte, negocieri, discuții, devin cheltuieli ale asociaților/administratorilor. La aceste cheltuieli care devin personale, trebuie calculate și reținute taxele și impozitele de rigoare.

Fiind expert contabil, mi-au trecut mii de documente prin față, iar acum să vă dau exemplu ce ar trebui să nu confundați cu protocolul: cafeaua cumpărată atunci când sunteți în drum spre muncă, covrigii, bonurile de la KFC și McDonald’s, epilatul, tunsul, shaorma, șunca, parizerul, brânza, abonamentul la sală, sărmăluțele, masajul erotic etc. – practic tot ce vă cumpărați pe firmă, pentru că ați auzit de la un prieten că el așa face.

Încetați cu efectul de turmă și nu mai cumpărați cele de mai sus pe societate!

Pe societate trebuie achiziționate doar cheltuieli care sunt efectuate în scopul desfășurării activității economice.

Acum să vă expun ce cheltuieli pot fi încadrate la protocol:

  • mesele de restaurant care au o factură/bon fiscal/bon fiscal cu CUI-ul firmei stipulat pe bon, însoțit de o notă de protocol/minută semnată de client. Trebuie să atestăm faptul că întâlnirea a avut loc, altfel se poate considera că a fost efectuată de asociat/administrator. De unde să știe organul fiscal că nu ați ieșit de exemplu cu familia la masă;
  • un buchet de flori/un tort/o sticlă de vin trimis unei partenere de business cu ocazia zilei de naștere/1 Martie/8 Martie – atenție la plafonul de 100 lei;
  • coșurile cadou de Crăciun/Paște – și aici atenție la plafonul de 100 lei;
  • mostre din produse oferite cadou în scop de marketing;

Citește și: Ce trebuie să faci imediat după ce îți deschizi o firmă

Încă o dată, cu riscul de a mă repeta, trebuie să justificați cheltuielile. Și să demonstrați că anumite evenimente s-au întâmplat.

O să ziceți, citez: „Păi și ce să fac, să stau să pun clientul să semneze și să vadă cât am dat pe un eventual cadou?” Răspuns final: da! Fix asta trebuie să faceți! În caz contrar ANAF o să considere că ați efectuat achizițiile în interes personal și o să vă impoziteze cu taxe salariale cel mai probabil.

Rămâi la curent cu ce fac: citește și celelalte articole pe care le-am scris pe blogul meu, cosmindumitrascu.ro!