Bine ne-am regăsit în 2022 ?. Vă doresc tuturor un an nou plin de succes și reușite, dar cel mai mult vă doresc sănătate, pentru că este cea mai importantă.
Aș dori să încep articolul prin a face o paralelă cu ultimul postat de mine la final de 2021. Pe premisa că e o joacă de-a șoarecele și pisica în care s-a dorit diminuarea plafonului la microîntreprinderi de la 1.000.000 EUR la 100.000 EUR, apoi 500.000 EUR. Într-un final a rămas tot 1.000.000 EUR.
Ministerul Finanțelor Publice s-a mai jucat puțin cu inimile noastre cu privire la salariații înregistrați în REVISAL cu salariul minim pe economie. Mai exact, a fost dată ca sigură ideea de aplicare a retroactivității pentru un angajat care a fost încadrat cu salariul minim pe economie pentru 24 de luni.
Practic, dacă aveam un angajat care a fost încadrat la minim pe economie timp de 24 de luni în firmele noastre, începând cu 2022 acesta trebuia musai să aibă un salariu mai mare de 2.550 lei. Cu alte cuvinte, nu mai putea fi păstrat cu minimul pe economie. Ei bine, a picat ideea cu retroactivitatea. S-a păstrat ideea cu cei 2 ani (tic-tac-ul începe cu 01 Ianuarie 2022).
Așadar, avem 2 prime concluzii pentru începutul de 2022:
- Plafon microîntreprinderi – 1.000.000 EUR;
- Aplicarea majorării salariului pentru angajații care au salariul minim pe economie și care sunt mai vechi de 2 ani în companie începând cu 2024.
Tot începând cu 2022, fiecare entitate comercială trebuie să își verifice cifra de afaceri pentru a vedea cum se vor comporta din punct de vedere al vectorului fiscal: dacă vor fi plătitori de TVA trimestrial sau lunar, dacă vor fi plătitori de impozit pe micro sau profit, dacă vor fi în sistem real sau la normă de venit (asta pentru cei cu contabilitate în partidă simplă).
Pentru a modifica vectorul fiscal este suficient să generați și să depuneți declarația 700 – Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a categoriilor de obligații fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal sau dacă vă face plăcere să vă plimbați, puteți depune și în format de hârtie direct la organul fiscal la care sunteți arondat – declarația 010 (este același lucru cu D700, doar că aceasta se depune fizic).
Și pentru că am pomenit mai sus de făcut drumuri pe la Administrația Financiară, trebuie să vă aduc la cunoștință faptul că începând cu 01 Martie 2022, orice solicitare către Administrația Finanțelor Publice se va putea efectua doar prin Spațiul Public Virtual (SPV). Niciun document nu se va mai lua în considerare, dacă nu va fi depus prin SPV. Poate sunt puțin cârcotaș, însă cred că putem spune că asistăm la un miracol cu privire la digitalizarea ANAF-ului. Însă… hai totuși să așteptăm data de 01 Martie 2022 și să vedem după.
Plafon TVA – 300.000 lei – dacă sunteți neplătitor și ați depășit vânzări mai mari de această sumă – trebuie să deveniți plătitori de TVA trimestrial;
- Dacă aveți cifră de afaceri peste 100.000 EUR (curs 4.9486 lei) începând cu anul imediat următor treceți plătitor de TVA lunar (excepție achiziția intracomunitară de bunuri atunci când sunteți plătitor de TVA trimestrial – în primele 5 zile lucrătoare aveți obligația prin depunerea formularului 092 să deveniți plătitor de TVA lunar cu luna imediat următoare);
- Dacă în luna Decembrie ați depășit cei 300.000 lei, până pe 10 Ianuarie 2022 trebuie să depuneți formularul 010 la organul fiscal (atenție nu merge momentan 700 la înregistrare în scopuri de TVA – opțiune sau plafon);
- Dacă în cursul anului ați depășit cifra de afaceri în cuantum de 494.860 lei (100.000 EUR), atunci perioada fiscală va fi luna cu privire la TVA. În caz contrar rămâneți plătitor de TVA trimestrial. De menționat faptul că, dacă vă aflați sub 300.000 lei cifră de afaceri, puteți redeveni neplătitor de TVA;
Plafon impozit micro/impozit pe profit – rămânere la micro – cifră de afaceri sub 1.000.000 EUR (curs 4.9481 lei) – dacă înregistrați venituri sub 4.948.100 lei, rămâneți plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor.
Dacă aveți cifră de afaceri peste 4.948.100 lei, trebuie să deveniți plătitori de impozit pe profit. Mai puteți deveni plătitori de impozit pe profit și prin opțiune. 45.000 lei capital social și 2 salariați cu normă întreagă (atenție opțiunea este ireversibilă – nu puteți reveni la veche impozitare).
De menționat faptul că, în cazul în care sunteți plătitor de impozit pe microîntreprinderi, iar în 2022 veți depăși 4.948.100 lei, veți deveni plătitori de impozit pe profit începând cu data de 1 a primei luni din trimestrul în care depășiți plafonul acesta.
De menționat și faptul că, dacă nu aveți peste 1.000.000 EUR cifră de afaceri, de asemenea, nu aveți obligația depunerii situațiilor financiare semestriale (dacă se dorește se pot depune, însă trebuie să reținem că nu avem obligativitate din punct de vedere legal).
PS: termenul de declarare și plată a impozitelor mai devreme amintite nu mai este de 25 Martie pentru impozit pe profit sau 25 Ianuarie pentru impozitul micro. Acesta a devenit 25 Iunie. Motivul îl reprezintă anumite bonificații oferite de ANAF, pentru cei ce înregistrează creștere în privința capitalurilor proprii.
Că tot discutăm de plafoane, să nu uit să menționez plafonul pentru vânzări la distanță – 10.000 EUR (46.337 lei). Ca să și exemplific – să presupunem că ați vândut către persoane fizice din Olanda peste plafonul mai sus menționat – aveți obligația înregistrării în scopuri de TVA în statul membru sau să folosiți platforma OSS (One Stop Shop), pusă la dispoziție de ANAF, prin care veți declara prin formularul D398, tranzacțiile. Evident că tot ceea ce emiteți în Olanda (acest stat l-am luat spre exemplificare), trebuie să fie cu cota de TVA de Olanda.
Acum să discutăm și despre impozitarea persoanelor fizice (alte venituri decât cele aferente salariilor). Având în vedere faptul că salariul minim a devenit 2.550 lei, implicit s-a modificat și plafonul pentru veniturile care se declară prin declarația unică.
Ca idee, procentele au rămas aceleași: 10% sănătate, 10% impozit, 25% pensii. Acestea se aplică desigur salariului minim pe economie. Dacă în 2021 ne-am raportat la 27.600 lei (2.300 x 12), în 2022 ne vom raporta la 30.600 lei.
Cui se aplică prevederile de mai sus? Tuturor celor care realizează pe persoană fizică venituri din activități economice în partidă simplă (PFA-uri, PFI-uri, II-uri, IF-uri), venituri din dividende, venituri din chirii, venituri din arendă, venituri din bursă, venituri din cryptomonede etc.
Ca să nu uit, pentru că tot ne aflăm la veniturile persoanelor fizice, începând cu 2022 crește valoarea neimpozabilă pentru cadourile/primele acordate angajaților cu ocazia zilelor de 08 Martie, Crăciun etc. de la 150 lei, la 300 lei. Atenție, doar angajaților se va mai putea acorda aceste tichete cadou.
Anul 2022 mai vine și cu o noutate legată de sponsorizări și anume că sponsorizările acordate rămân cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit, însă cu ajutorul acestora se va diminua valoarea impozitului pe profit de plată cu valoarea cea mai mică dintre 7,5 la mie din cifra de afaceri anuală și 20% din impozitul pe profit datorat.
Dacă sponsorizările efectuate în exercițiul respectiv depășesc această valoare, contribuabilul poate dispune de „redirecționarea impozitului pe profit” pentru efectuarea de sponsorizări sau acte de mecenat, în termen de maxim 6 luni de la data depunerii declarației anuale de impozit pe profit.
Pentru plătitorii de impozit pe micro, rămâne în vigoare posibilitatea reducerii impozitului în procent de 20% din impozitul pe venit datorat în acel trimestru.
După închiderea exercițiului financiar și depunerea declarației de impozit pe venit pentru trimestrul al IV-lea, contribuabilul va calcula plafonul de reducere a impozitului pe venitul microîntreprinderii pentru întreg exercițiul financiar. În cazul în care valoarea aferentă sponsorizărilor depășește suma de 20% din impozitul la care se putea aplica reducerea, contribuabilul are posibilitatea ca în termen de 6 luni de la data depunerii declarației de impozit pentru trimestrul al IV-lea (deadline 25 Iunie), să redirecționeze diferența de sponsorizare.
O altă noutate pentru 2022 este faptul că declarația privind beneficiarii reali anuală nu mai trebuie depusă. Rămâne în schimb obligativitatea depunerii declarației de beneficiari reali pentru modificări de structuri acționariale sau la înființarea unei societăți sau dacă se schimbă ceva în cartea de identitate a acționarilor existenți. Termenul de depunere 15 zile de la modificare.
Formularul de control SAF-T va trebui depus de către marii contribuabili începând din acest an, din 2023 de mijlocii, iar din 2025 de cei mici. În acest formular se vor detalia absolut toate detaliile financiare ale unei firme. Rămâne de văzut ce va urma din punct de vedere al dispozițiilor tranzitorii.
Tot pe final de articol am păstrat alături de SAF-T și sistemul E-factura care va trebui obligatoriu implementat începând cu 01 Iulie 2022 pentru următoarele categorii de entități considerate a fi cu risc fiscal crescut:
- Legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari, alte plante comestibile;
- Băuturi alcoolice;
- Construcții noi;
- Produse minerale (apă minerală naturală, nisip și pietriș);
- Îmbrăcăminte și încălțăminte.
Pe final zic, să avem un 2022 plin de reușite, liniște și sănătate. ?
Salutari! Multumesc pentru informatii!